Hoe belangrijk is social media eigenlijk?
Wat cijfers op een rijtje
Er wordt wereldwijd dagelijks heel veel gepost, de exacte cijfers zijn niet eens bekend. Ze verwachten een stijging van wereldwijd aantal social media gebruikers in 2025 naar maar liefst 4.41 miljard mensen. Dat is veel!
Even naar de cijfers naar eigen land. In totaal zijn 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere sociale media kanalen, net als vorig jaar. Facebook komt weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan. Instagram is inmiddels ook al jaren een vaste speler in de top, en LinkedIn staat net als vorig jaar op 5 miljoen Nederlandse gebruikers, waarmee de top 5 compleet is. Deze volgorde is al jaren stabiel (bron: coosto.com)
Wat ook uit onderzoek is gebleken is dat maar liefst 57% contact opneemt via de socials voor bv meer informatie of het maken van een afspraak.
Zoals je wellicht hieruit begrijpt is social media echt belangrijk is voor o.a. een goede naamsbekendheid en daarnaast dus ook verkopen van je producten en/of diensten.
Hoe belangrijk is social media voor een zelfstandig ondernemer?
Sociale media is een zeer waardevol hulpmiddel voor zelfstandig ondernemers om hun bedrijf te promoten, in contact te komen met potentiële klanten en hun naam/merk bekend(er) te maken. In het huidige digitale tijdperk kan een sterke online aanwezigheid, ook op sociale media, cruciaal zijn voor het succes van een klein bedrijf of een zelfstandig ondernemer. Sociale media kunnen jou als ZZP’er helpen een breder publiek te bereiken en je producten en/of diensten aan een grotere groep mensen te tonen. Het kan ook een effectieve manier zijn om in contact te komen met potentiële klanten en om contacten op te bouwen met andere professionals in jouw branche.
Het is dus een goed idee om met enige regelmaat actief op sociale media te zijn om potentiële klanten te bereiken.
Hoe zit dat dan in de dierenbranch?
Diereneigenaren kunnen op verschillende dingen zoeken voordat ze contact opnemen met een bedrijf, afhankelijk van wat ze zoeken. Als ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar producten voor hun huisdier, zoals voer, speelgoed of verzorgingsproducten, dan zullen ze zoeken naar o.a. informatie over de kwaliteit, de prijs en eventuele recensies van andere klanten. Maar als ze op zoek zijn naar diensten voor hun huisdier, zoals trimsalons, behandelingen of lessen dan zullen ze vooral zoeken en kijken of degene die de dienst aanbiedt, ook bij hun past. Ze willen een verbinding voelen en vooral het gevoel hebben dat hun dier goed wordt geholpen. Dat is voornamelijk het grootste verschil tussen het aanbieden van een product of dienst. Speel hierop in!
Waar kan je allemaal over posten?
Het is niet onmogelijk om een oneindig aantal social media posts te maken, maar het is ook niet altijd even makkelijk. Als je moeite hebt om ideeën te bedenken voor wat je op social media kan posten, zijn er een paar dingen waar je aan kan denken. Ten eerste, denk na over jouw volgers en waar zij in geïnteresseerd zouden kunnen zijn en tegen welke problemen zij mogelijk aanlopen. Denk vervolgens na over welke producten of diensten jij hebt en hoe je op een manier kunt uitschrijven die jouw volgers aanspreekt.
Hieronder een paar tips:
Persoonlijke verhalen: Deel persoonlijke verhalen over jou en je dieren en hoe ze een belangrijk deel van je leven uitmaken. Dit kan leiden tot een sterke emotionele verbinding met je doelgroep.
Nuttige tips: Deel nuttige tips en advies over hoe mensen het beste voor hun huisdieren kunnen zorgen, zoals voedingstips, verzorgingstips en tips om gedragsproblemen op te lossen/voorkomen.
Nieuws en updates: Deel nieuws en updates over je bedrijf, zoals nieuwe producten of diensten, kortingen en aanbiedingen en gebeurtenissen of activiteiten die je organiseert.
Beeldmateriaal: Gebruik mooie foto's en video's van je producten of van bv tijdens de lessen die je geeft om de aandacht te trekken van je volgers en om een gevoel van verbinding te creëren.
Vraag en antwoord:
Stel vragen aan je volgers over hun huisdieren en de problemen waar ze mee te maken hebben, en geef advies en oplossingen. Dit kan leiden tot interactie en betrokkenheid van je volgers.
Samenwerkingen: Deel samenwerkingen die je hebt met andere bedrijven of organisaties die werken aan het welzijn van dieren. Dit kan leiden tot nieuwe kansen en meer zichtbaarheid voor je bedrijf.
Belangrijk is dat je afwisselt in je posts en dat je niet altijd alleen maar bezig bent met directe verkoop.
LET OP!
Uit onderzoek is ook gebleken dat een late of zelfs helemaal geen reactie teruggeven op je post, dat mensen je niet gaan volgen of zelfs gaan stoppen met je te volgen. Dus vergeet niet om te reageren als iemand en reactie achterlaat!
Ik hoop dat ik je via deze weg wat meer informatie heb kunnen geven over hoe belangrijk social media vandaag de dag is. Als je een eigen bedrijf hebt kun je, naast het hebben van een website, eigenlijk niet meer zonder social media. Dit medium zorgt namelijk voor een goede vindbaarheid en bouwt daarnaast een vertrouwensband op bij je potentiële klant.
Meer weten over de statistieken over 2022 met betrekking tot social media gebruik? Neem dan eens een kijkje op
deze website
Wil je eens sparren over jouw socials? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via onderstaande knop!